Gick du igenom föreningens årsredovisning när du köpte din lägenhet?

När man köper en lägenhet fokuserar väldigt många på detaljer som tex ett bra kök, en säkerhetsdörr eller låg avgift. Något som många glömmer att lägga lika mycket fokus på är en förenings årsredovisning. Om inte föreningens ekonomi är bra så är det stor risk att avgiften höjs.

Vid köp av en bostad är det alltså väldigt viktigt att gå igenom föreningens årsredovisning för att se över om det finns risk för en avgiftshöjning. Följderna av en höjning leder till att din lägenhet tappar i värde då en högre avgift påverkar slutpriset. Nedan tipsar vi på Hembokat om några punkter som är väldigt viktiga att titta på i årsredovisningen!

Underhållsutrymme
Det är viktigt att se över hur mycket pengar din förening har tillgängligt för framtida underhåll för att bedöma den ekonomiska styrkan. Titta på resultaträkningen för att sedan lägga ihop periodiskt underhåll, avskrivningar, reparationer samt årets resultat. Om man sedan jämför detta med föreningens nettoomsättning får man fram ett värde som heter Underhåll – och amorteringsutrymmet. För att se om föreningens ekonomi är god ska det ligga på över 30 procent av omsättningen. Det här värdet slår inte exakt fast hur föreningens ekonomi ser ut, men det ger dig en bra första hint.

Skulder
Den totala skulden går alltid att se lätt men den säger inte alltid så mycket. Det man ska leta efter är skulden i förhållande till ytan (Skuld per kvm). Om detta värde ligger under 5.000kr så är det bra men om du ser att den siffran börjar stiga upp emot eller över 10.000kr så är det en indikation på att föreningens skulder är höga och kan i framtiden påverka avgiften.

Räntekostnader
Den sista punkten som är viktig att se över är föreningens räntekostnader. Med tanke på att den utgiften är oftast den större utgiften för en förening så kommer den kunna påverka din avgift. Det man då räknar på är att jämföra räntekostnaderna mot nettoomsättningen. Skulle du då få fram att kostnaderna är 20% av omsättningen är det bra men om du ser att det är över 40% så är det ett dåligt tecken för föreningens ekonomi.

Vi på Hembokat hoppas att dessa tips har hjälpt dig i att värdera din framtida förenings ekonomi!